فصل دوم «بانوی عمارت» به هر قیمتی تولید نمیشود/ حسام منظور انتخاب اولم نبود
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۳۳۶۴
«بانوی عمارت» سریالی بود که شاید قبل از پخش کسی این میزان استقبال را برایش متصور نبود، اما به مدد قصهای جذاب این اثر توانست، در نظر مخاطبان مقبول افتد، بهنحویکه بازیگر اصلی آن راه چندین ساله را با این سریال یک شبه پیمود، در این راستا خبرنگار ایکنا گفتوگویی با عزیزالله حمید نژاد، کارگردان این مجموعه داشت که در ادامه با آن همراه میشویم.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شما در دوره کاریتان، اثر تاریخی نداشتهاید، چه عاملی باعث شد به این عرصه ورود کنید.
دغدغه تولید یک اثر دینی همواره در من وجود داشت و هشت سال پیشطرحی را در دست داشتم، اما سیناپس آن مطابق نظرم پیش نرفت و مراحل تولید آن انجام نشد. من معتقدم تاریخ این سرزمین موضوعات بسیاری جذابی در خود دارد که میتوان در قالب قصه به آن پرداخت. درباره بانوی عمارت هم باید بگویم وقتی این اثر به من پیشنهاد شد آن را پذیرفتم، چون قصه آن را دوست داشتم، در گذشته هم آثار تاریخی دیگری به من پیشنهاد شده بود که چون علاقه خاصی به موضوعات آنها نداشتم از پذیرفتن آن سر باز زدم.
سریال «بانوی عمارت» توانست مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون بنشاند و طیفهای گوناگون مخاطب این اثر بودند، آیا این میزان موفقیت برایتان قابل پیشبینی بود و برای ساخت فصل دوم آن برنامهریزی خاصی دارید؟
با توجه به قصهای که سریال داشت و حساسیتهایی که در اجرا به خرج میدادم حدس میزدم این سریال با استقبال مخاطبان مواجه شود، اما تا این اندازه برایم قابل پیشبینی نبود. در ضمن هنوز برای ساخت فصل دوم این سریال تصمیم قطعی نگرفتهام، البته این پیشنهاد از جانب سیما وجود دارد، اما با توجه به مشکلاتی که در زمان ساخت «بانوی عمارت» داشتیم و حتی پس از پایان تصویربرداری با نویسنده فیلمنامه قرارداد بسته نشد و همهچیز رها شد ادامه این روند نیازمند تأمل است٬ بانوی عمارت به دلیل تلاشهایی که صورت گرفت سریال استانداردی برای جذب مخاطب است و نباید صرفاً به خاطر منافع شخصی و پر کردن آنتن فصل دو آن ساخته شود باید همه جوانب را در نظر گرفت تا ورژن بهتری برای مخاطب تولید شود.
در سخنانتان، گلهمندی آشکار است. آیا این دلخوری بابت ممیزهایی است که روی اثر صورت گرفته است یا امکانات اولیه؟
باوجود اینکه در بخشهایی از سریال ممیزی اعمال شد، اما به مجموعه آسیب نرساند، بلکه عوامل مختلفی در نارضایتی دخیل هستند از جمله مسائل سختافزاری و مدیریتی. در این میان مسائل اقتصادی هم بخشی از مشکلات استبا وجود اینکه سریال حدود شش ماه است تصویربرداری شده و کاملاً تمام شده است اما هنوز با بسیاری از عوامل تسویه حساب نشده است و بهتر است این مسائل تلخ را بیشتر باز نکنم. یکی از آسیبهای رایج در آثار تاریخی تلویزیون، برداشتهای سیاسی از تاریخ معاصر است، به همین جهت بسیاری از آثار با استقبال مخاطب مواجه نمیشود، اما در «بانوی عمارت» شما از سیاسیکاری پرهیز کردید و قصهای کاملاً مجزا از سیاست را روایت کردید لطفاً درباره این نگرش برای ما توضیح دهید.
در نگارش فیلمنامه سعی شد داستان در بخشهایی به سمت مشروطهخواهی متمایل شود، اما من بههیچوجه زیر بار این موضوع نرفتم و تأکید داشتم که قصه کاملاً عاری از مسائل سیاسی باشد، زیرا مردم واقعاً سیاست زده شدهاند. به همین جهت با خلاصه داستانی که از فصل دو این مجموعه آماده شده بود و داستان را به سمتوسوی مسائل سیاسی برده بود موافق نبودم. استفاده ابزاری از یک اثر نمایشی برای رسیدن به یک خواسته سیاسی یکی از آسیبهای جدی این قبیل تولیدات است زیرا دانش مخاطب را نادیده میگیرند و این مسئله بههیچوجه برای تماشاگر تلویزیون خوشایند نیست، برای همین نسبت به آن واکنش نشان میدهد. من همانگونه که گفتم تلاش کردم تنها داستان خودم را بیان کنم.
بازیگرانی که در «بانوی عمارت» ایفای نقش کردند کاملاً مناسب نقششان بودند، در این میان حسام منظور نقطه عطف این اثر بود که بازی زیبا و خیرهکنندهای داشت. آیا وی انتخاب اول شما برای این نقش بود یا انتخاب دیگری هم داشتید؟
حسام منظور انتخاب اولم برای نقش شازده نبود. او یکی از کسانی بود که به من معرفی شد. در ضمن من بازیهای او را در تئاتر ندیده بود، اما همین اندازه میدانستم که در تئاتر کارنامه خوبی دارد. بههرحال جدا از بازی، معیارهای فیزیکی نیز برایم مهم بود که حسام منظور با آن ویژگیها همخوان بود. البته دیگر بازیگران هم بهخوبی از عهده نقششان برآمدند. چون اولویت برایم بازی خوب و درخشان بود، اما، چون نقش حسام منظور درگیریهای زیادی در درام قصه داشت بیش از دیگران دیده شد.
در کنار شخصیت مثبت، نقش منفی این اثر هم کاملاً حسابشده و مقبول بود، انتخاب صالح میرزا آقایی به باور پذیری این نقش کمک بیشتری کرد. در این مجموعه شاهدیم که نقش منفی خود قربانی است درباره این موضوع برایمان توضیح دهید.
من هم شخصیت جهانگیر را دوست داشتم زیرا کارآکتر آن دارای لایههای مختلف بود و همین مسئله اولاً کمک کرد تا شخصیت غیرقابلپیشبینی شود و تماشاگر آن را باور کند و این مسئله بهنوعی به شخصیتهای مثبت هم کمک کرد تا بهتر دیده شوند، زیرا برای موفقیت یک سریال تلویزیونی نقشهای مثبت و منفی قادرند یکدیگر را تکمیل کنند.
این سریال اگر قرار باشد فصل دوم داشته باشد، حتماً باید با سرمایه بهتری جلوی دوربین رود، چون در بخشهایی از مجموعه خالی بودن صحنه کاملاً عیان بود آیا برای این موضوع تدبیری اندیشیدهاید؟
بله، چون در بخشهایی از سریال ما هیچگونه بودجهای در اختیارمان نبود تا ساختوساز کنیم، برای همین ناچار شدیم از لوکیشنهای واقعی استفاده کنیم. بخش اصلی این سریال در عمارت طباطباییهای کاشان تصویربرداری شد، همچنین بخشهای فرعی بسیاری هم وجود داشت که آنها نیز در مکانهای مختلف تصویربرداری شد.
گفتوگو از داوود کنشلو انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس هنر حمیدنژاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۳۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایشهایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
عمارت نوفل لوشاتو میزبان نمایشهای جدیدی است که برخی از روز گذشته و برخی از امروز اجراهای خود را آغاز کردهاند. از این رو به معرفی نمایشهای تئاتری روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو خواهیم پرداخت.
نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی با حضور مسعود کیمیایی، مجید مظفری، جواد طوسی و استقبال بینظیر مخاطبان اجرای خود را در عمارت نوفلشاتو آغاز کرد.
بابک صحرایی پس از پایان اجرای شب اول، در صحبتهایی گفت: امشب اسطوره تکرار نشدنی فرهنگ و هنر ما در اینجا حضور دارد. بزرگمردی که سینمای حقیقی را در ایران پایهگزاری کرد و بیشتر از ۵۰ سال است که روی بلندترین قله هنر ایران ایستاده است. تاریخ فرهنگ و هنر ایران تا همیشه مدیون ایشان خواهد بود. افتخار این را داریم که امشب نمایش خود را به استاد مسعود کیمیایی تقدیم کنیم.
او افزود: علاوه بر آقای کیمیایی، امروز میزبان جناب مجید مظفری هستیم. او بازیگری است که من از نوجوانی طرفدارش بودم. همچنین از حضور جناب جواد طوسی (منتقد سینما) و رحیم نوهسی (نقاش) نیز تشکر میکنم.
کارگردان نمایش «مرگ با طعم نسکافه» در ادامه صحبتهایش، از همه عواملی که در شکلگیری این نمایش او را یاری رساندهاند، تشکر کرد.
«مرگ با طعم نسکافه»، نمایشی ۶ پردهای است که با استفاده از کلید واژههای مهم زندگی به روایتِ برشهای دراماتیک در زمان حال، دهه سی و صد سال گذشته میپردازد. از نکات جالب توجه این اجرا، حضور پررنگ موسیقی است.
بهنام شرفی، نیکی مظفری، گل ناز عباسی، بهراد محمدی، روشنک رضایی مهر و بابک صحرایی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش میپردازند. همچنین محمدرضا عیوضی و مسعود امامی به عنوان خواننده - بازیگر در این اجرا حضور دارند.
از دیگر عوامل این اثر میتوان به مجری طرح: نازنین صحرایی، طراح صحنه و لباس: منیره ملکی، طراح گریم: مهتاب حسنی، طراح حرکت: مهرگان بذرافشان، بازیگران فرم: مهرگان بذرافشان، روشنک رضاییمهر، حدیث محمودوف، ملینا مشایخ، آویسا شریفی، موسیقی متن: ستار اورکی، سرپرست موسیقی زنده: امیر مهراد، آهنگساز قطعات باکلام: حامی، علی موثقی، امیرعباس حسن زاده، تنظیم کننده قطعات باکلام: حامی، علی موثقی، امیر مهراد، نوازندگان: صادق نورانی، محمدرضا بختیاری، فرناز ساحری و روزبه سیاه منصوری، دستیار کارگردان: شهرزاد پورفرد، عکاس و طراح پوستر: کیارش کاویان و مدیر روابط عمومی و مشاور رسانهای: حامد قریب اشاره کرد.
نمایش «دیوان تئاترال»
«دیوان تئاترال» نوشته محمود استادمحمد، به کارگردانی ایمان راد و ایمان حاجعظیمیان از ۱۷ اردیبهشت تا ۲۵ خرداد، هر روز ساعت ۱۷:۴۵ به مدت ۷۰ دقیقه در عمارت نوفللوشاتو اجرا میشود.
منصوره بنی احمد، ایمان حاج عظیمیان، ایمان راد، علی رضوانی، شهرزاد سادات صدر هاشمی، کیمیا سامنی، هلنا سعادت، شکیلا علی مردانی، حمید فرجادی، پارمین قدیری، مریم قربانی، قاسم قنبری، آیناز کاوند، فاطمه زهرا مغانلو، سینا مجد، امیر مرسلی و ایلیا موهبتی بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش کردهاند.
شایان ذکر است این نمایش اولین فعالیت حرفهای گروه هنری مهشید به سرپرستی ایمان راد است.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: شهاب شریفی، نوازنده: مانی مهربان، طراح گریم: سوگل بهرامپور، طراح صحنه: شهاب شریفی، طراح لباس: هنگامه ذوذهب، طراح پوستر و گرافیست: الهه معینی، دستیاران کارگردان: نگار خانی پور، مسعود محمدنیا، دستیاران صحنه: محراب عامریان، علی خاکپور، مریم اشرف زاده، دستیار لباس: تینا عبدالحسینی، مجریان گریم: نسترن مجد، هلنا سعادت، عکاس: دنا جم، حمید بازاری.
نمایش «خرده جنایتهای زن و شوهری»
نمایش «خرده جنایتهای زن و شوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت، با ترجمه محمود بهفروزی و به کارگردانی پریسا مقدم تا ۲۴ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ اجرا میشود.
بهنام فرزام، امیدعلی رحمانی، پریسا مقدم بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش کردهاند.
همچنین کنسرت نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی از ۱۶ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه نمایش رفته که پیش فروش روزهای نخست آن با استقبال مخاطبان روبه رو شده است.
بهنام شرفی، نیکی مظفری، گل ناز عباسی، بهراد محمدی، روشنک رضایی مهر و بابک صحرایی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختهاند.
همچنین محمدرضا عیوضی و مسعود امامی به عنوان خواننده - بازیگر در این اجرا حضور دارند.
نمایش «شورش ذهن»
نمایش «شورش ذهن» به نویسندگی و کارگردانی محمد یغمایی و تهیهکنندگی مهدی تیمورزاده از ۱۶ اردیبهشت در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه نمایش رفته است.
«شورش ذهن» یک فانتزی سیاه درباره افسری است که متوجه نقشه فرماندهاش برای حمله اتمی به ژاپن میشود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مایکل افسر ارشد نیروهای هوایی است و در جنگ جهانی دوم بعد از آنکه متوجه میشود مافوقش قصد عملیات با بمب اتم دارد سعی میکند با افشای سند از این فاجعه جلوگیری کند، اما ... .
این نمایش تولید گروه «اغما» است و آراز دانش به عنوان مدیر پروژه و محمد شاهیپور به عنوان مدیر هنری این نمایش را همراهی میکنند. سایر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار اول کارگردان و بازیگردان: سوفیا جمالی، مشاور پروژه: لیلی سعیدی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: مریم رودبارانی، دستیار دوم کارگردان: مرتضی موسوی، مشاورهنری: حمیدرضا نورزاده، طراح حرکت: سارینا شاد، طراح صحنه و لباس: زهرا آمالی، طراح گریم: سما زارع، دستیار اول گریم: ملیکا دادرسی، طراح نور: فرشاد نصیری، اپراتور نور: نوید کهریزی، موسیقی: امیر تهرانی، مدیر صحنه: سارا ابراهیمی، مریم سعیدا، ساخت موشن: علی اشرفی، کارگردان بصری: سینا خدابخش، طراح گرافیک: سینا افشار، ساخت تیزر: علی بنایی.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر